Restwarmteplan datacenter voor woningen Haarlem

dinsdag 16 maart 2021

Woningen die in Meerwijk in Haarlem staan, kunnen in de toekomst op wel heel bijzonder wijze verwarmd worden, althans als het aan gemeente Haarlem, CyrusOne en het Polanenpark ligt. Zij gaan namelijk onderzoeken of 15.000 woningen verwarmd kunnen worden met restwarmte van het datacenter van CyrusOne dat in het Polanenpark net buiten Haarlem staat.

Aardgasvrij

Robbert Berkhout, wethouder duurzaamheid: “Haarlem wil in 2040 aardgasvrij zijn. Dat betekent dat de gemeente op zoek moet naar alternatieven voor verwarming van woningen en bedrijven. Met het onderzoek naar het gebruik van restwarmte zet Haarlem een ​​belangrijke stap in de ontwikkeling van een warmtenet in Haarlem, te beginnen in Meerwijk. Het warmtenetwerk wordt een open warmtenet met warmte uit meerdere bronnen. Het datacenter kan de eerste belangrijke warmtebron worden als uit het onderzoek blijkt dat het haalbaar is.”

Pijpleiding

Als het plan haalbaar is, wordt er op korte termijn een nieuwe overeenkomst getekend om de ontwikkeling van het warmtenet in gang te zetten. Met een pijpleiding komt de restwarmte dan bij de huizen in Meerwijk en later in heel Schalkwijk. Met deze warmte kunnen 15.000 huizen worden verwarmd. Naast deze bron onderzoekt de gemeente nog andere bronnen zoals aardwarmte. (Bron: AD)